سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هر آوندى بدانچه در آن نهند تنگ شود جز آوند دانش که هر چه در آن نهند فراختر گردد . [نهج البلاغه]
مدرسه علمیه نجمه خاتون(سلام الله علیها)
 
خاطره روزانه

خاطره روزانه

 

 

نوشته ی ادبی (نوشته ی شخصی)

 

نویسندگی چیست؟ جایگاه یک نویسنده کجا است؟

    آیا تاکنون نویسندگان به نیازهای فرهنگی، ادبی، سیاسی، اجتماعی و... جهان امروز فکر کرده اند؟

گاهی از داستانها و رمانهای همین نویسندگان در جهت ساخت فیلم های سینمایی بکار برده می شود.

چه اهداف و عقایدی قرار است از طریق نوشتن و به پرده در آوردن آنها به اقشار مختلف مردم آموزش داده شود؟

 

نوشته ی فلسفی  (نوشته ی شخصی)

 

    بحث فلسفه حجاب بزرگان دینی فراوانی را با توجه به شبهات و افکار غربی به سمت اثبات ضرورت و نیاز پوشش زنان برده است. آیا حجاب یک ارزش اخلاقی است یا یک نیاز فردی و اجتماعی ؟

   یکی از مباحث مهم فلسف? حجاب ایجاد انگیزه و کشش برای تشکیل و حفظ خانواده است.

 

نوشته ی مطبوعاتی (نوشته ی شخصی)

 

نمایند? ولی فقیه در سازمان حج و زیارت:

« رسانه ها، ائمه جماعات و روحانیون باید فرهنگ غلط خرید سوغاتی های گران قیمت و غیر معنوی را از فرهنگ حج حذف کنند».

   طرح این مسئله از مقام فوق حاکی از افزایش تقاضای زائران ایرانی در عربستان دارد. این سوغاتیهای گران قیمت علاوه بر یک نوع سنت گزاری در بین خانواده ها و زائران ایرانی مسائل اقتصادی فراوانی نیز در پشت سر خواهد داشت.

     محموله های بزرگ باری در فرودگاهها  نشان از ورود اجناس خارجی به کشور و خروج دلار و ارز از کشور است. آیا این مسئله به بانک مرکزی و تولیدات داخلی آسیب نمی رساند؟

 

 

نوشته ی کودکانه ( با توجه به یک برنامه ی کارتونی نوشته شده است)

 

    روزی، روزگاری بود. توی یک جنگل بزرگ شیربد جنسی زندگی می کرد. چون قدرت زیادی داشت به بقیه حیوانات زور می گفت. اون شیر بدجنس قصه ی ما گفته بود که هر روز یکی از حیوانات باید پیشش برن تا اون بعنوان نهارش بخوره. یک روز نوبت به خرگوشه رسید. اون پیش خودش فکر می کرد چیکار کنه که خوراک اون شیر زورگو نشه. یک نقشه ای به فکرش رسید. رفت پیش شیره و گفت وقتی داشتم می یومدم که شما منو بعنوان نهارتون میل کند یک شیر دیگه ای می خواست منو بخوره . شیره که خیلی به خودش مغرور بود گفت : چه شیری جرعت کرده وارد محدوده ی زندگی من بشه؟

در حالی که خیلی عصبانی بود به خرگوشه گفت منو ببر پیش همون شیری که گفتی. خرگوش باهوش ما هم شیر را برد سر یک چاه به اون گفت شیری که می گفتم توی این چاه هست. شیره سرشرو کرد داخل چاه و غرید . عکسش افتاد توی آب و صداش پیچید توی چاه و منعکس شد. شیر مغرور قصه ما فکر کرد شیردیگری در داخل چاه است و با عصبانیت پرید توی چاه تا اونو از بین ببره اما خودش غرق شد . بله کوچولوها غرور و زورگویی باعث می شود که انسان اول به خودش صدمه بزنه و ما باید مثل خرگوش برای حل مشکلاتمون همیشه دنبال یک راه حل باشیم و در مقابل مشکلات زود تصمیم نشویم.

 

 

 

 

 

 

نوشته ی علمی ( با برداشتی کوتاه از یک نوشته ی کتاب )

 

 امروزه علم پزشکی یکی از فاکتورهای مهم تشدید بیماری آسم را مسائل روحی و روانی می داند. آیا تاکنون در زمینه آثار روانی و روحی نماز توجه شده است؟ به تازگی تلاشهایی در ابعاد مختلف نماز در جهت فواید آن انجام شده است. از جمله انرژی درمانی، تأثیرات آن روی عضلات، ستون مهره ها، کمر، خون رسانی و... . اما در بعد روحی و روانی آن که قست مهم و تأثیر گذار آن است چه باید گفت؟ اگر یکی از دلایل بیماری آسم گفته شده است که به علت فرو بردن فریادها در گلو است آیا بلند ترین فریادها نماز نیست؟

 

نوشته فلسفی  ( برگرفته از کتاب فلسفی)

 

انگیز? اهل فلسفه در اعتقاد به وجود عالم مجرّدات

      گفتیم منشأ اعتقاد اهل فلسفه به وجود مجرّدات این است که موجودی هم سنخ و شبیه و هم جنس با ذات خداوند متعال بیابند که واسط? صدور اشیای دیگر از وجود خدای تعالی شده و برزخ بین آن دو باشد، و به توسط آن اتّصال وجودی ذات اشیا به ذات خدا در نظر ایشان تصحیح شود(1) ، ولی چنانکه روشن شد اصل این مبنا، یعنی اعتقاد به صدور و تولّد مخلوق از ذات خالق اشتباه و نادرست است،(2) بلکه همه چیز مخلوق و آفرید? ذات متعالی آفریدگار است نه فرزندان و موالید و اشیای صادر شده از ذات او.( برگرفته از کتاب نظری? پیدایش جهان در حکمت یمانی و حکمت متعالیه سعید نظری توکلی )

1-       فلسف? کهن، تعداد این واسطه ها و عقول مجرّد را منحصر به ده عدد می دانست، متأخرین از اصل این عقیده برنگشته اند امّا تعداد آن ها را تعیین نمی کنند،(رجوع کنید به : طباطبایی ، محمد حسین : بدایـة الحکمة ، 174 ؛ نهایة الحکمة ، 317 )

           معنای تجرّد و بساطت نیز در نظر فلسف? متأخر ، با دیدگاه پیشینیان کاملاً متفاوت و متناقض است، تبیین و                             

           پذیرش هر دو عقیده در کتاب های فلسفی، نشان? عدم تأمل و توجه شایسته به مطلب است.

2-       در گفت و گوی میان پیابر گرامی (ص) با ثنویان آمده است.(طبرسی: الاحتجاج ، 1/21 ).

 

 

 


کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط طلبه جوان 89/12/15:: 1:22 عصر     |     () نظر